2.3. Uitkomen

Uitkomen is onderdeel van tegenspelen en is het voorspelen van de eerste kaart in het spel voordat de dummy openligt. Uitkomen is lastig omdat je weinig informatie over de kaarten van je partner en die van de leider/dummy hebt.

Doelen van het uitkomen:

  1. Slagen ontwikkelen: net als bij zelf spelen (zie de paragrafen 2.1. Spelen zonder troef (sans atout, SA) en 2.2. Spelen met troef) ontwikkel je slagen door een hoge kaart bij de tegenpartij te verdrijven. Als je H V B hebt van een kleur en je komt met de H uit, dan verdrijf je de Aas bij de tegenpartij. Je geeft één slag weg en haalt er twee binnen. Een goede ruil.
  2. Informatie geven over je kaart aan je partner: als je de onderstaande uitkomstprincipes volgt, geef je je partner informatie over je kaart die hij gebruikt om het beste tegenspel te vinden.

Bij het uitkomen volg je de volgende drie principes:

  1. Hoogste van een serie: een serie bestaat uit twee of meer opeenvolgende kaarten waarvan de hoogste een plaatje is*). Je geeft goede informatie aan je partner, de kans om slagen te ontwikkelen is groot en je geeft zelden een slag weg.
    Er zijn vier series van twee: A H, H V, V B en B 10. Je komt dan telkens met de hoogste van de aaneengesloten kaarten uit. Series van drie zijn A H V, H V B, V B 10 en B 10 9. Bij een gebroken serie ontbreekt de derde kaart in een serie van vier A H B (V ontbreekt), H V 10, V B 9, B 10 8.
  2. Kleintje belooft plaatje: heb je één of twee plaatjes die geen serie vormen, dan kom je uit met de kleinste kaart die je in die kleur hebt. Heeft je partner ook een plaatje in die kleur, dan is de kans groot dat je samen één of meer slagen in deze kleur ontwikkelt. Je geeft je partner iets minder duidelijke informatie over je kaart dan wanneer je uitkomt met hoogste van een serie (je partner weet nu immers niet welk plaatje jij hebt) en je probeert samen met je partner een slag te ontwikkelen.
    Let op: kom tegen een troefcontract nooit ‘onder je aas’ uit. Doe je dat wel, dan geef je er vaak een slag mee weg. Heb je bijvoorbeeld A 3 2 in een kleur, kies dan een andere kleur om uit te komen.
  3. Top of nothing: de laagste qua prioriteiten en daarmee de minst wenselijke. Heb je alleen middenkaarten in een kleur, dan kom je met de hoogste van die kaarten uit.

*) de 10 behoort formeel wel tot de honneurs, maar niet tot de plaatjes


Door je te registreren of door hieronder in te loggen krijg je toegang tot door mij ontwikkeld oefenmateriaal. Het oefenmateriaal bestaat uit quizzen en spellen die je interactief kunt spelen op VuBridge (handleiding).


Verschillen tussen uitkomen tegen een contract met troef en een contract zonder troef

Contracten met troefContracten zonder troef
Hoogste van een serie van twee:
A H, H V, V B, B 10
(uitkomstkaart is onderstreept)
Hoogste van een serie van drie:
A H V, H V B, V B 10, B 10 9
of een gebroken serie:
A H B, H V 10, V B 9, B 10 8
(uitkomstkaart is onderstreept)
Korte kleur, liefst een singelton: dit geeft een kans om een volgende slag in deze kleur in te troeven.Lange kleur: een lange kleur levert in principe meer slagen op dan een korte kleur

Door je te registreren of door hieronder in te loggen krijg je toegang tot door mij ontwikkeld oefenmateriaal. Het oefenmateriaal bestaat uit quizzen en spellen die je interactief kunt spelen op VuBridge (handleiding).


≼ 2.2 Spelen met troef3.1. Het openingsbod ≽
0
    0
    Winkelmand
    Je winkelmand is leeg